نقد و بررسی گرافیک هایIntel UHD 770 | UHD 750 | UHD 730

گرافیک داخلی پردازنده ها طی چند سال اخیر خیلی پیشرفت داشتن. از سری Vega AMD تا UHD 700 Series اینتل که از نسل 11 Rocket Lake در پردازنده های این شرکت حاضر شده. با توجه به قیمت های بسیار بالای گرافیک اختصاصی Nvidia و AMD ، گرافیک های داخلی بیشتر از قبل مورد توجه کاربران قرار گرفتن!

پیشرفت سری 700 اینتل به قدری هست که بگیم بازی هایی که تا 2011 منتشر شدن میتونه با تنظیمات 1080P و Setting Low mostly! با فریم ریت منطقی اجرا کنه. میدونم خیلی از شما میخواین آخرین عنوان های دنیای بازی همانند CyberPunk ,Days Gone ,… بازی کنید. اگر میتونید به خودتون توضیح بدین گرافیک 150$ مانند GTX 1650 به قیمت فوق تخیلی 12 میلیون بخرید. Go ahead Then buy it 😉

وضعیت بازار گرافیک

متاسفانه انویدیا و AMD هر دو تلاش کردن قیمت MSRP تغییر نکنه ولی خرده فروشی های سراسر جهان فروش گرافیک در پک های 100 تایی به خرده ترجیح میدن و حوصله گیمرهارو ندارن! هجوم ماینر ارزهای دیجیتالی و کمبود چیپ و بعضی مواد اولیه تولید حتی خازن! همگی وضعیتو بسیار بدتر از قبل کردن 😐 کارت های RX6600 و RTX 2060 هر دو باید با قیمت منطقی بفروش میرفت که با کمک گارانتی ها داخل کشور و ماینرها حتی لحظه ای به قیمت 300دلاری یا 210دلاری نزدیک نشدن! در هنگام نگارش این پست RX6600 بدون گارانتی حوالی 19.500 بفروش میرسه! میشه گفت 120% بالاتر از قیمت اصلی. در این شرایط حتی اگر پول هم داشته باشی زور میاد اینهمه اضافه بدی به دلال و سودجوها.

درسته با گرافیک داخلی نمیشه آخرین و بروزترین عنوان های دنیارو بازی کرد؛ ولی بازی های کمی قدیمی به راحتی با فریم ریت منطقی اجرا میشن! حداقل یک سیستم با مشخصات خوب جمع کنید. روزی که این حباب ترکید و قیمت پایین اومد یدونه کارت اضافه کنید و Boom سیستم گیمینگ در خدمت شماست!

با عرضه نسل 12 سیپیوهای اینتل در مراسم CES 2022 دیگه هر سیپیو از اینتل بگیرید به گرافیک سری 700 مجهزه. البته نسخه ها کمی تفاوت دارن 730 و 750 و 770 در کل همشون از یک معماری بهره میبرن و تفاوتشون کمه! (تفاوت مهمه ولی 30 فریم یا 35 فریم! خیلی نزدیکه بین 30 و 55 نیست که بگیم خیلی قویتره!)

Intel UHD 630 and why it was the case in 2020! 😐

قبل از سری 700 اینتل از گرافیک 630 استفاده میکرد. پردازنده های نسل 10 همشون به 630 مجهزن؛ البته Celeron و Pentium نسخه های ضعیفتر دارن ولی معماری یکسانه. UHD 630 برای اولین بار در 2017 معرفی شد! و بخاطر کم کار اینتل تا 2020 و Comet Lake مورد استفاده قرار گرفت. 630 گرافیک بدی نیست ولی قدرتش از سری 700 کمتره برای بازی های 2D مناسبه ولی عنوان های جهان باز یا بهینه نشده تجربه خوبی نخواهد داشت! تا سال 2007 حساب کنید روش بازیهای بالاتر از اون باید گرافیک و رزولوشن خیلی پایین بیاد!

Intel 11500 With UHD 750

پردازنده مورد تست I5-11500 با گرافیک UHD750 هست. تصمیمی بر اجرای بنچمارک و نشون دادن چارت های بی مفهوم ندارم. تجربه خودمو براتون توضیح میدم که مهم ترین چیز همون تجربست! تو یوتیوب بیشتر بنچمارک ها و ویدیوهای ریویو که میبیند فیک و AD. در حد 1 ساعت جلوی دوربین بالا پایین میکنن بعد قطعات باز میکنن تموم! نقدوبررسی اصلی همیشه نظر کاربر، بهتر بگم اونی که پول داده و خریده! همراه با محصولات اسپانسر شده یک اسکریپت آماده هم میفرستن که اینارو بخون جلوی دوربین 😀 It’s perfect you see. Buy it now…

در ابتدا بازی Apex Legends تست گرفتم؛ این عنوان مولتی پلیر آنلاین بتل رویال در 2 سال اخیر خیلی گیمر به سمت خودش کشیده (بله منم بازی میکنم!) با تنظیمات Low و Texture budget VeryLow و رزولوشن 1366*768 فریم ریت از 25 تا 60 متغیر بود. در محیط بسته داخل ساختمان ها 40 تا 55 فریم راحت میگیره ولی گان فایت های سخت که چند تیم باشن فریم خیلی افت میکنه! برای Rank زدن روش حساب نکنید مگر اینکه Camper بازی کنید و فقط اسنایپ (I see you charge rifle man 🙂 ) ولی بازی معمولی خوبه و راضیتون میکنه.

عنوان دوم: GTA IV یکی از بازیهایی که راک استار پورت PC گند زد تحویل کاربرا داد و هنوز که هنوز درست نشده! فکر کنم 1 ماه پیش خبرایی از ریمسترش اومد ببینیم کی میاد. داخل GTA IV با تنظیمات Medium و 1080P در اکثر اوقات 45 فریم میگیرید داخل ساختمان های تا 60 قابل انجامه. گیمپلی روان و افت فریم خاصی نخواهید داشت حتی در ترکیدن نارنجک و ماشین ها 😀 (از PS3 بهتره خلاصه، فقط باگ های نسخه PC هست)

عنوان سوم FallOut 3 فریم ریت با 1080P و low حوالی 40 و گیمپلی روان بود! در محیط های بسته فریم تا 60 بالا میره.

عنوان چهارم: Days Gone این بازی انحصاری کنسول PS4 بود که اخیرا برای PC منتشر شده و به قدرت گرافیکی نیاز داره. با همه تنظیمات Low و 1080P متاسفانه فریم از 23 بالاتر نرفت! وقتی به 720P هم تنظیم کردم فریم بالاتر از 26 نرفت!

Shadow Warrior 3: عنوانی بسیار جدید 1366*720 با تنظیمات Low 30 FPS و با فعال سازی FSR فریم 40 نیز قابل دریافته. البته FSR باعث رندر در رزولوشن پایین و آپ اسکیل میشه.

همونطور که گفتم؛ برای بازی های جدید کافی نیست ولی عنوان های قدیمی تر براحتی قابل اجراست. شما میتونید تا متعادل شدن بازار با خرید یک سیپیو نسل 11 یا 12 و عدم پرداخت هزینه اضافی برای گرافیکی مانند GT1030 تا وقت خرید گرافیک سرگرم بشید.

Intel UHD 770

بر اساس بنچمارک سایت های مختلف(زیاد واقعی نیستن!) مدل 770 حدود 20% قویتر از 750. فکر کنم با 770 5 تا 8 فریم بیشتر بتونید دریافت کنید. البته این موضوع در گیم های مختلف متفاوته و باید تست بشه. مشکل 770 وجودش روی چیپ های رده بالای I7 و I9 که هزینه بالایی باید براشون بپردازین. اگر براتون مقدور باشه مطمئنم ارزششو خواهد داشت.

AMD FSR

خوشبختانه بازیهای جدید که معرفی میشن از تکنولوژی FSR نسخه 1 شرکت AMD پشتیبانی میکنن. این تکنولوژی تصویر در رزولوشن پایینتر رندر میکنه و به 1080 اپ اسکیل میکنه. دقت کنید هرچقدر هم AMD تلاش کرده باشه بازم کیفیت تصویر پایین میاد و کاملاً معلومه Native نیست ولی بوست FPS قابل توجهی بوجود میاره. و در شرایطی که هر FPS مهمه خیلی کارآمده.

GT1030

نکته: گرافیک 1030 انویدیا تحت هر شرطی از هر گرافیک مجتمع داخلی بهتره! نکته منفی قیمت فوق تخیلی جدید فروشنده هاست! 6 میلیون برای یک کارت 80 دلاری چند سال پیش منطقی نیست!

1 سال پیش قیمت کارت GT1030 حوالی 1500 تا 1800 بود! حال قیمت فعلی 6 میلیونی هیچگونه توجیه اقتصادی و منطقی نداره.

دقت کنید هنگام استفاده از گرافیک داخلی مقداری از حافظه موقت رم سیستم شما کم خواهد شد، چون گرافیک داخلی خودش رم نداره! به همین دلیل شدید توصیه میکنم از 2 یا 4 رم استفاده کنید تا پهنای باند بیشتر بشه. مقدار 16G رم تقریبا کافیه.

یک فکر متفاوت میتواند دنیا را تغییر دهد