نکات مهم هنگام خرید از دیجی کالا

دیجی کالا یکی از قدیمی ترین فروشگاه های اینترنتی کشور به حساب میاد. در ابتدا این وبسایت بصورت مستقیم محصولات دیجیتالی به فروش میرسوند، با گذشت زمان و بزرگ شدن شرکت، و همزمان تقاضای بیشتر برای فروش اینترنتی شاهد افزایش تنوع محصولات در دیجیکالا و سایت های دیگه هستیم.

بالاخره هرچقدر هم سرمایه داشته باشید وقتی در زمینه های بسیاری فعال باشید، تنوع برندها و محصولات ریز و درشت هر مجموعه بزرگی رو زمینگیر میکنه. دیجیکالا با راه اندازی سیستم مارکت پلیس و ثبت نام فروشندگان از تهران و سراسر ایران اقدام به فروش محصولات فروشندگان در قالب خدمات خودش اقدام کرد. (این روش در فروشگاه هایی همچون آمازون و Newegg سالهاست که مورد استفاده قرار میگیره با شرایطی بسیار مشابه با نظارتی بیشتر! )

در این پست سعی میکنم آشنایی لازم برای خرید از فروشندگان مختلف و راه هایی که سلر برای کلاه برداری استفاده میکنه رو توضیح بدم. 😀

کالای اشتباه؟ مخدوش؟ بدون گارانتی؟ حتی استوک یا دست دوم!

وقتی به میزان تنوع محصولات دقت کنیم؛ متوجه میشید محصولی دارای 2 یا 3 پروفایله با قیمت های مختلف! کالا بین فروشندگان مختلف تفاوت قیمتی بسیار بزرگی داره. محصولی رو میخرین، محصول دیگه ای میفرستن! بعضی فروشندگان محصولات استوک و دست دوم میفرستن! متاسفانه این مشکلات حتی در آمازون هم وجود داره. کنترل تمامی محصولات برای شرکت اصلی یک مشکل بزرگه، در عوض سیستم مرجوعی به کمک مشتری میاد تا ضرر رو جبران کنه! مرجوعی خودش دارای اشکاله، شما مرسوله بزرگ بگیرین هزینه باربری بازگشت داده نمیشه! 🙂 قیمت جنس مرجوعی 3 برابر بشه شرکت هیچ مسئولیتی قبول نمیکنه!

اینجاست که باید هنگام خرید دقت بسیار به خرج بدین، بخاطر مقداری پول از فروشنده کم اعتبار یا بدون گارانتی نخرید!

عدم پرداخت کامل مبلغ مرجوعی

در چند سفارش اخیر به دلیل های مختلفی چند قلم حذف شد و متاسفانه مبلغ مرجوعی کمتر از مبلغ پرداختی بود! منطق اینکارو نمیدونم ولی وقتی محصول مشکل داره خریدار چرا باید ضرر کنه؟!

محصول یکسان با چندین پروفایل! و قیمت های متفاوت!

اسم محصول داخل خود دیجی کالا جستجو کنید! ممکنه دارای چندین پروفایل با قیمت های متفاوت باشه که معلوم نیست توسط دیجی کالا ایجاد میشه یا فروشنده های مختلف!

قسمت نظرات

نظرات مهم ترین سلاح شما در برابر محصولات فیک و معیوب هست؛ هنگام مطالعه دیدگاه کاربران از فروشندگان متفاوت غافل نشید! در نسخه موبایل اپلیکیشن دیجیکالا نظرات مثبت اول نشون داده میشه تا شمارو به خرید ترغیب کنه 🙁 بسیار دقت کنید که نظر نوشته شده برای کدوم فروشنده بوده.

متاسفانه اخیراً دیجی کالا نظرات منفی و انتقادی همانند قبل انتشار نمیده! حال باید حتی به ستاره هایی که خریدارهای قبلی به محصول دادن دقت کنید! نمیدونم اینکارو در حمایت از فروشندگان انجام میدن یا حمایت از اعتبار شرکت در هر حال خریدار آنلاین حداقل باید از نظرات سالم برخوردار باشه نه اینکه سانسورش کنی و به نوعی سر مردم کلاه بزاری!

فروشنده رسمی : دیجی کالا

بر اساس تجربه خودم محصولاتی که توسط خود دیجی کالا به فروش میرسه مشکلات کمتری نسبت به فروشندگان داره؛ اگر دیجی بین فروشندگان مشاهده کردین شک نکنید که محصول سالمتر و معتبره.

کنترل قیمت محصول در سطح اینترنت

هیچوقت بدون کنترل قیمت توسط موتورهای جستجو اقدام به خرید نکنید! خوشبختانه به لطف وجود سایت ایمالز در عرض چند کلیک میتونید قیمت هر محصولی رو به دست بیارید. 😀

هرچند باید در نظر داشته باشید، ایمالز فقط یک موتور جستجوگره و هیچ مسئولیتی در قبال قیمت یا تخلف فروشندگان نداره! باید به نمادهای الکترونیکی وبسایت مورد نظر دقت کنید! همچنین قسمت نظرات ایمالز برای هر سایت راهنمای خوبی میتونه باشه. این چک کردن قیمت کمکی برای شماست تا میزان سود دیجیکالا و قیمت اصلی محصول رو بدست بیارین و با حساب اون ببینید خرید از کجا به صرفه تره. 🙂 ممکنه بین دیجی و سایت دیگه ای 30 هزارتومن برای محصولی فاصله قیمتی باشه، با توجه به ارسال رایگان بالای 200 هزارتومن دیجیکالا و خدمات پس از فروش منطقیه از دیجی بخرید!

البته نظرات ایمالز بعضی اوقات توسط خود فروشگاه نوشته میشه! دیده شده مدیر فروشگاه با اکانت اصلی از خودشون تعریف کردن! 😀 همیشه نمادهارو چک کنید داخل گوگل اسم فروشگاه به اضافه کلمات کلیدی همانند (کلاهبرداری، گرانفروشی و …) جستجو کنید. در آخر اینو بدونید هیچ نمادی نمیتونه پول رفته شمارو کامل برگردونه! 10 بار چک کنید یکبار بخرید.

نمایندگان رسمی قطعات کامپیوتر در ایران

هنگام خرید قطعه کامپیوتری همیشه سعی کنید با گارانتی های رسمی معتبر و فعال داخل ایران محصول بخرید! درسته گارانتی ها سود هنگفتی روی قطعات میکشن و انصافی در کارشون نیست! ولی انقدر جنس فیک و ریفرش(کارکرده یا خراب که به دلیلی برگشت داده میشه و شرکت سازنده بعد از رفع مشکل با قیمت کمتر محصول رو میفروشه ولی اگر شما اطلاع نداشته باشید به قیمت اصلی بهتون میفروشن!) زیاد شده که منطقی نیست بخاطر کمی هزینه بیشتر محصول بدون گارانتی بخرید. شرکت های آواژنگ، الماس رایان ایرانیان، M.I.T ماتریس و.. از قدیمی ها هستن که حداقل پاسخگوی مشکل خواهند بود! 🙂

چرا دیجی کالا اینطوری شده؟

همانند هر کسب و کار دیگری وقتی رقیب توانمند نباشه و انحصار بوجود بیاد کیفیت کار پایین میاد. اگر خرده فروشان بین المللی مثل علی بابا، Newegg ، آمازون، eBay در ایران فعال بودن قیمت گذاری و نحوه خدمات رسانی بسیار متفاوت میبود!

یک دیدگاه متفاوت میتواند دنیا را تغییر دهد